Knie-artrose

Fietsen verstandig?

Feit

Bij hardlopen wordt de knie belast met 6x uw lichaamsgewicht bij elke stap

Máxima Medisch Centrum

Value-Based Health Care

ESSKA Accredited Teacher

Orthopedie Groot Eindhoven

Goede uitleg is essentieel voor juiste keuze behandeling

Meniscus-scheur

Voorste kruisbandreconstructie

Achterste kruisbandletsel

Zorg op maat

YouTube kanaal dr RPA Janssen

Internationaal wetenschappelijk onderzoek

Kruisbandoperaties knie

RPA Janssen MD PhD

Kruisbandoperaties

Waardegrdreven zorg

Last van knie-artrose?

Spreekuur / Policlinique / Outpatient clinic

Nederlandse Verenging voor Arthroscopie

Máxima Medisch Centrum

Kruisbandoperaties bij kinderen

Veel pijn bij ernstige knie-artrose?

Samen met uw arts gekozen voor een knie-operatie?

Eenzijdige knie-artrose knie en actief leven?

Máxima Medisch Centrum Eindhoven-Veldhoven

Kwaliteit van leven

Samen kiezen voor de beste behandeling

Sporten met plezier

Oplossingen voor de lange termijn

Associate Professor Knee Reconstruction

Fact

Kneecap pain is a regular occurrence in fitness knee rehabilitation

Knee osteoarthritis

Cycling wise?

Fact

When running, the knee is loaded with 6x your body weight with each step

Patellofemoraal (pijn)syndroom

Wat is het patellofemoraal (pijn)syndroom?

Patellofemorale pijnklachten zijn klachten die waargenomen worden in en rond de knieschijf. Patella betekent knieschijf. Het komt op alle leeftijden voor, maar vooral in de puberteit. De klachten komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.Knieschijf loopt door groeve van bovenbeen

De knie is het gewricht tussen het bovenbeen (dijbeen of femur) en het onderbeen (scheenbeen of tibia). De knieschijf (patella) is het bot aan de voorzijde van de knie.  De groep spieren aan de voorzijde van het bovenbeen heet dijbeenspier of quadriceps. De pees hiervan zit vast aan het onderbeen. In deze pees is de knieschijf opgehangen.  Bij het buigen en strekken van de knie loopt de knieschijf door een groeve in het bovenbeen. De knieschijf werkt als een soort katrol, waarop met name bij het buigen van de knie, grote krachten komen te staan.

Klachten 

Klachten die bij het patellofemoraal (pijn)syndroom vaak worden genoemd zijn pijnklachten aan de voorzijde van de knie, die vooral optreden bij traplopen, hurken en langdurig met gebogen knieën zitten. Vanwege deze laatste uitlokkende factor spreekt men ook wel van de ‘theaterknie’.  

patellofemorale pijn tussen knieschijf en bovenbeen

Oorzaken

Het is niet helemaal duidelijk waarom iemand patellofemorale pijnklachten krijgt. Mogelijk komt het doordat de knieschijf niet mooi door de groeve in het bovenbeen loopt. Dit kan het gevolg zijn van een afwijkende stand van de benen of voeten, of door zwakke of korte spieren rondom het kniegewricht. Vaak zijn er geen afwijkingen in de sporing van de knieschijf te vinden en is het meer de irritatie van de structuren rondom de knieschijf die leiden tot de klachten. Dit kan het gevolg zijn van overbelasting of een val. Overgewicht en kniebelastende activiteiten (hurken-knielen-traplopen) kunnen een rol spelen. Mensen met soepele knieën (overstrekking of laxiteit van de banden) hebben vaker deze klachten evenals patiënten met artrose (slijtage). Een instabiliteit van de achterste kruisband kan ook een reden zijn van knieschijfklachten. Zeldzamer is een patella partita: hierbij zijn losse botkernen in de knieschijf aanwezig die vooral bij sporters last kunnen geven. Een röntgenfoto toont dit aan. Bij een aantal patiënten wordt er geen oorzaak voor de klachten gevonden.

Behandeling

De volgende behandeling kan de klachten verminderen of wegnemen: 1) relatieve rust en pijnstillers en/of 2) oefeningen. Vaak worden beide zaken gecombineerd. Essentieel is te begrijpen dat de pijn vervelend is, maar onschuldig. Er ontstaat geen schade van de knie op termijn. U mag dus gerust de knie gebruiken ondanks dat u last heeft. Het dragen van een sportbrace om de knie is zinvol bij sportactiviteiten als de knie overstrekt. Een verkeerd looppatroon (met overstrekken van de knie) kan de klachten onderhouden en in dat geval is fysiotherapie verstandig om dit te corrigeren bij sport- of dagelijkse activiteiten.     

1. Relatieve rust en pijnstillers

De activiteiten die de klachten uitlokken moeten zoveel mogelijk worden vermeden. Daarnaast kunnen koelen en NSAID’s, pijnstillers die ook een ontstekingsremmende werking hebben, de klachten verminderen. U kunt het zadel van de fiets iets hoger zetten om de pijn van de knieschijf te verminderen. Fietsen op licht verzet werkt beter dan zwaar verzet.

2. Oefeningen die de spieren versterken

De quadriceps, en met name het deel aan de binnenzijde, is van belang voor de sporing van de knieschijf. Het is dan ook belangrijk dat u deze groep spieren goed traint. De onderstaande spierversterkende oefening moet u minimaal vier maanden volhouden om resultaat te bereiken. Leg een kussentje onder de knie en strek uw been. Zo oefent u de binnenzijde van de quadriceps, zonder de knieschijf te belasten. Herhaal de oefening twee maal per dag, in drie series van 15 keer. Let op! Fitness oefeningen zoals leg press, leg raise en roei apparaat zijn onverstandig. De pijn neemt in de knie meestal toe en de pijn blijft dan bestaan.

Behandeling bij wat minder uitgesproken klachten

Als de klachten wat minder uitgesproken zijn, kunt u onderstaande oefeningen doen. Doe geen oefeningen met gewichten, zoals de ‘legpress’ of roeien, want dit geeft een te hoge belasting van de knieschijf.

1. Versterking van de spieren, door te ‘squatten’

U kunt deze oefening eventueel ook op een schuine ondergrond doen. Herhaal de oefening twee maal per dag, in drie series van 15 keer. Als het squatten op twee benen goed gaat, mag u de verzwaarde oefening (op één been) ook doen.

  • Squatten op twee benen

    Sta rechtop met uw voeten naast elkaar. Zak door uw knieën, terwijl u uw bovenbeenspieren bewust aanspant.

  • Squatten op één been (verzwaarde oefening)

    Ga op één been staan, en zak door de knie. Span uw bovenbeenspieren hierbij bewust aan.

2. Rekking van de spieren

Naast versterking van de spieren is het ook belangrijk dat ze goed op lengte zijn. Bij te korte spieren zijn de krachten die op de knie werken anders verdeeld en dit kan tot klachten leiden. Onderstaande rekoefeningen kunt u twee tot drie keer per dag doen. Houdt elke oefening 20 tot 30 seconden vol, en herhaal de oefening per keer drie maal.

  • Rekking van de quadriceps (voorzijde bovenbeen)

    Ga op één been staan en breng de hak van het andere been naar de billen. U voelt dan de voorzijde van het bovenbeen op spanning komen.

  • Rekking van de hamstrings (achterzijde bovenbeen)

    Ga met gestrekte benen op de grond zitten en breng de handen naar de enkels. U voelt dan de achterzijde van de bovenbenen op spanning komen.

  • Rekking van de kuitspieren

    Maak een stap naar voren met het ene been. Het achterste been moet gestrekt zijn en de hak moet op de grond blijven. U voelt de achterzijde van de kuit op spanning komen.